Illustratören Julia Szulc lär dig knepen för att skapa djup och struktur med blyerts
Naturen är för många en aldrig sinande källa till inspiration. Med sina otaliga former och spännande strukturer i form av träbitar, svampar, blommor, fjädrar och djur är naturen en guldgruva för konsten. Vill du lära dig hur du fångar mjukheten i ett rådjurs päls och strukturen i en svamp med din blyertspenna? Illustratören Julia Szulc visar sina otroliga illustrationer och berättar hur du skapar djup och struktur.
När man teckna med blyerts är det bra att först rita konturerna och sedan addera ett ett tunt lager blyerts. fortsätt sedan med fler lager för att skapa ett djup i bilden och en känsla för strukturen. Läs mer om Julias process längre ner på sidan.
Julia, var hittar du din inspiration?
Jag hämtar väldigt mycket inspiration från naturen. Jag semestrade ofta i de polska bergen när jag var barn, och den miljön har påverkat min estetik otroligt mycket. Djur är ett favoritmotiv som ofta återkommer i mina verk. Sen samlar jag även gärna på mig olika objekt från naturen som exempelvis träbitar, svampar, blommor, fjädrar som jag sedan på olika sätt använder i mina illustrationer. Jag känner överlag att det finns något väldigt mystiskt och vackert i de strukturer och former som naturen skapar själv.
Vad använder du för pennor när du illustrerar?
Jag tecknar mestadels med en PILOT super grip 0,5 stift-penna. Handen kan vänja sig vid en sorts penna, så just denna har jag haft flera år nu. När det kommer till mjukhet använder jag antingen 2B eller 4B stift, jag upplever att dom är skönast att teckna med. Favoritmärket i stift är utan tvekan Faber Castell. Ritar jag med en vanlig blyertspenna kan jag använda ännu mjukare blyerts som 6B, men i stift upplever jag att den mjukhets-graden bryts för lätt.
Kan du beskriva din arbetsprocess?
När jag har bestämt motiv börjar jag med att rita ut konturerna. Sen tecknar jag först ett tunt lager av blyerts, där de mörka partierna finns i bilden. Sedan adderar jag försiktigt lager på lager av blyerts. Det är detta lager på lager arbetet som man får fram djupet och känslan i strukturen. De fina skiftningarna som finns i skuggorna i det objekt man ritar av. Däremot kan det vara svårt att veta när man ska sluta. Det är minst lika viktigt att inte täcka över de ljusaste partierna för mycket så man inte tappar kontrasten och teckningen börjar kännas platt.
Vad har hjälpt dig i din utveckling?
Det som har hjälpt mig i min utveckling är att jag är rätt envis när det kommer till tecknande. Jag kan ge mig fasiken på att rita något objekt även om jag tycker det är väldigt svårt. Det är just i dom fallen när det är kämpigt och man stöter på problem som man lär sig någon ny lösning och utvecklas framåt.
Övriga tips
Ett tacksamt verktyg för att skapa mjuka övergångar i skuggningen är papperstomp. Jag har dem i flera storlekar. Väldigt bra att använda när man till exempel tecknar djur päls för att få den där ”fluffiga”, mjuka strukturen.
Julia SzulcFoto: Fotografen som har tagit bilden på Julia i sin ateljé heter Johan Sundell. De tre bilderna längst ner på sidan heter "Fusion" och är ett samarbete med fotografen Isabell N Wedin för Ikea.