Att illustrera för betalande kunder
Isabel Leal Bergstrands karriär som illustratör tog fart efter examen från Beckmans designhögskola. Hon har framförallt gjort uppdrag inom redaktionell illustration men även större väggmålningar och bokomslag. Hur får man egentligen sina första kunder som illustratör? Hur hittar kunderna dig och hur går arbetet till från brief till leverans av en färdig kreation? Läs om illustrativa arbeten som ska levereras med snabba puckar och under korta deadlines men som Isabel framförallt beskriver som ett otroligt roligt och utmanande arbete.
Isabel, hur har din unika stil vuxit fram?
När jag gick på konstskola så ritade jag mycket med blyertspennor, relativt naturalistiska bilder. Jag kände ett stort behov av att rita, men jag fick ingen glädje i tecknandet. Så jag bestämde att jag var tvungen att teckna på ett annat sätt. Jag hade varit lite ängslig för att använda färg i mina bilder, men tvingade mig själv att börja måla med tuschpennor. Jag köpte ett billigt pack i mataffären och började testa mig fram. Jag märkte att ju mer färg jag hade och ju mer otvunget jag tillät mig att teckna desto roligare blev det och desto lättare kände jag att jag kunde visualisera och avbilda olika typer av teman och ämnen som jag tidigare haft svårt för. Jag fastnade inte längre och allt blev mer inspirerande överlag.
Jag hittar inspiration i naturen - växtlighet och organiska former, otippade färgkombinationer, mode och människor. Konstnärerna Nils von Dardell, Henri Matisses och Hilma af Klints är också några som inspirerat mig, särskilt i att våga använda färg.
Har du någon konstnärlig teknik som du föredrar att jobba med?
Jag använder helst tuschpennor när jag jobbar och tecknar mest för hand, ibland med lite bearbetning på slutet av bilderna i photoshop. I mitt tecknande använder jag olika sorters tuschpennor, både billigare pennor till finare och dyrare. Så länge de ger mig uttrycket jag söker och kommer i fina toner så är jag nöjd. Jag försöker att inte skissa för mycket om jag inte måste utan försöker att köra direkt på pappret så att uttrycket blir mer spontant och lekfullt. Om jag ska rita storskaligt använder jag oftast olika Posca pennor, de är enkla och effektiva att arbeta med.
Har du något drömuppdrag?
Allt storskaligt är kul tycker jag. En riktigt stor väggmålning skulle jag vilja göra. Eller att mina bilder skulle kunna vävas till gardiner och mattor. Att få se mina illustrationer i andra material är något jag skulle vilja göra i framtiden. Förpackningar är också något jag skulle vilja jobba mer med.
Hur fick du dina första kunder som professionell kreatör?
Jag fick mina första betalande kunder när jag gick på Beckmans designhögskola. Då var det kunder som hörde av sig till mig efter att de sett mina arbeten på skolans hemsida. Sen rullade det på efter att jag tagit min examen, framförallt med projekt inom redaktionell illustration.
Hur hittar kunderna dig?
Det är så olika. Jag tror att många hittar mig genom tidigare jobb jag gjort, att de ser en illustration eller målning som de gillar och sen kontaktar de mig. Jag får även jobb genom kontakter, människor jag tidigare jobbat med som tipsar om mig eller andra kreatörer som tycker att jag skulle passa för ett visst jobb. Men jag försöker också att avsätta tid att kontakta potentiella kunder själv då och då. Det finns ju en så enormt stor och talangfull grupp som arbetar proffesionellt som illustratörer, så konkurrensen är hög, jag vågar därför inte lämna det till slumpen att någon kund ska hitta mig genom tex Instagram eller min hemsida.
Hur går det till när du träffar din uppdragsgivare för ett första möte?
Jag träffar nästan aldrig mina kunder för möten faktiskt. Kontakten är nästan uteslutande via mail, telefon eller Zoom. Nu i och med Covid-19 så händer det verkligen inte. Utan jag får oftast ett mail eller ett telefonsamtal från en potentiell uppdragsgivare, där vi pratar om vad de vill ha, deras tidsplan och förslag på ersättning. Sen kanske de skickar lite material, exempelvis texter eller inspirationsbilder och sen så brukar jag sätta igång. Ganska ofta är det snabba puckar med relativt korta deadlines vilket både är roligt och utmanande.
Hur fritt konstnärligt spelrum brukar du få av kunder?
Det är olika från jobb till jobb. Många kunder har ju en tydlig idé vad de vill ha långt innan de tar in en illustratör. Om jag arbetar mot en text i en tidning eller ett bokomslag så måste jag ju förhålla mig till det. Då kan jag få ganska mycket riktlinjer till och med. Ibland handlar det om att en kund vill att en illustration eller ett mönster ska gå ihop med en befintlig profil, en färg eller en logga, då är ju det en viktig komponent att tänka på. Jag upplever ändå att många kunder som kontaktar mig ger mig ganska fria tyglar. Jag gjorde nyligen ett omslag för Svensk Bokhandels vårkatalog för 2021 och där var spelrummet nästan 100 % fritt. Det var superkul, men också utmanande eftersom man då kan göra precis vad som helst.
Hur går processen till från brief till färdigt arbete?
Oftast får jag ett mail eller ett telefonsamtal med en förfrågan om ett uppdrag. Sedan följer en brief och kanske lite frågor fram och tillbaka, ibland ett möte. Efter det brukar jag researcha. Om det är exempelvis en tidningsartikel jag ska illustrera så läser jag artikeln och lite extra om ämnet. Efter research brukar jag börja med att göra en grovskiss. Känns det bra så gör jag en lite mer utarbetad skiss som jag skickar till kund för godkännande. När kunden godkänt skissen så börjar jag att rita ut bilden. Jag ägnar ganska lång tid åt att välja och testa mig fram vilka färger jag ska använda i bilden, vilka som passar bra ihop, vilka som ger rätt känsla. Jag ritar ofta bilderna i delar som jag sedan scannar in och sätter ihop digitalt. Efter det går jag igenom färgerna på bilden en gång till och kanske förstärker eller tonar ner lite digitalt. Att arbeta med just färgerna är något jag verkligen inte vill stressa fram. Sedan skickar jag bilden till kund för godkännande.
När jag arbetar med exempelvis storskaligt väggmåleri så är processen liknande men med några stora skillnader. Ämnet brukar vara mer fritt, då kanske jag tittar mer på platsen och vad jag känner saknas där. Kanske finns det något tema eller en röd tråd som skulle passa, något som kan lyfta platsen. Sedan börjar jag skissa. Skissen måste vara mer utförlig inför att jag ska måla och behöver vara mer eller mindre en färdig bild med färdiga färgval eftersom färgerna behöver bestämmas och inköpas i förtid. Sen behöver skissen godkännas av kund. Efter godkännande köper jag eller kunden in färg och sedan kör jag igång måleriet. Ofta sker målandet utomhus, så tidsramen brukar vara snävare och man måste exempelvis lägga till dagar med dåligt väder. Det är otroligt roligt att måla storskaligt, men också mer krävande fysiskt.