Se hur illustratören Karin Ohlsson (Bahkadisch) målar med Gansai Tambi.
Illustratören Karin Ohlsson är en flitig användare av akvarellfärgen Gansai Tambi från Zig Kuretake. Vi har fått nöjet att följa henne steg för steg, hur hon skapar sin illustration, från skiss till färdigt motiv. Nedan berättar Karin i både bild och text hur hennes process såg ut och vilka produkter hon använde.
Till den här bilden gjorde jag en skiss först. Vanligtvis ritar jag mina svarta outlines direkt på akvarellpappret, men ibland är det skönt att ha en blyerts-skiss som underlag. Skissen gör jag på ett separat A4-papper. Sedan använder jag mig av ett ljusbord för att föra över skissen på mitt akvarellpapper. Anledningen till detta är att jag inte vill behöva sudda bort min blyertsskiss när de svarta linjerna är klara. Här har jag använt en Kuretake Bimoji Fude Brush i den näst minsta storleken, samt en mangaka fineliner.
När mina outlines är på plats plockar jag fram min trälåda med akvareller från Zig Kuretake. Jag har använt denna mycket och har hittat mina favoritfärger som jag oftast använder. Då det finns 100 färger att välja mellan brukar jag inte blanda färgerna i min färgkopp, utan jag använder färgerna som de är och låter dem blandas direkt på pappret istället. På löven i denna bild använder jag tex Sap Green och Sap Green Deep. På citronerna har jag använt Cadmium Yellow och Aureolin. I mina första lager använder jag färgerna ”vått i vått”. Det innebär att Sap Green inte får torka innan jag duttar i lite Sap Green Deep för att få olika nyanser i det gröna. ”Vått i vått” resulterar då i att färgerna flyter in i varandra och bildar en gradient från den ena färgen till den andra.
När mitt första lager av färg har torkat gillar jag att lägga på ett nytt lager där jag fokuserar på olika detaljer. Jag lägger bland annat blå ränder på vasen, mörkare partier på fjädern och gröna detaljer på lövet.
När jag är nöjd med hur akvarellfärgen ser ut går jag tillbaka till min fineliner. För mig är det här nog den bästa delen! Jag lägger till svarta detaljer ovanpå akvarellen. När alla små svarta streck är på plats är bilden färdig!