Sök

Barnboksillustratören Viktoria Åström delar med sig av sin kreativa process.

Illustratören Viktoria Åström har kanske världens roligaste yrke. Hon är illustratör på heltid och kommer snart att debutera med sin alldeles egna barnbok. Viktoria har nu släppt in oss i sin kreativa process! Läs hur hon går från idé till färdig målning, vilka produkter hon inte kan vara utan och hennes bästa tips till dig som vill gå från att vara hobbykreatör till att ha skapandet som yrke.

Var kommer ditt konstintresse ifrån?

Jag har ritat och målat så länge jag kan minnas och när jag växte upp var det mitt största fritidsintresse. Jag kan inte säga var detta intresse kom ifrån, men mina föräldrar uppmuntrade mig alltid och såg till att jag hade det material jag behövde. Jag var tidigt väldigt intresserad av tecknad film, gjorde storyboards och skrev berättelser som jag illustrerade.

Hur skulle du förklara din stil?

Det är så svårt att beskriva sin egna stil, men den har alltid varit illustrativ och jag älskar att måla detaljer. Jag får ofta höra att man tydligt kan se att det är jag som har målat en viss bild oavsett vilken teknik jag väljer, vilket jag inte alltid ser själv. 

För runt tio år sedan hade jag alldeles för mycket omkring mig och jag var tvungen att ta ett steg tillbaka från det arbete jag då hade som Art Director. Istället började jag måla för hand mer än någonsin och jag kan verkligen se att det var nu min utveckling som konstnär tog ordentlig fart. Tittar jag i gamla skissböcker kan jag se hur mycket jag växt sedan dess. Min teknik blev så mycket bättre av allt övande. Det var också nu jag började lägga upp mina bilder på Instagram.

Jag tror att jag precis nått en sådan stor förändringspunkt i min utveckling igen. För något år sedan började jag skriva och skissa på min barnbok. Arbetet med den har utmanat mig att tänka ännu mer på berättandet i mina bilder och hur färgval och design kan hjälpa till att föra berättelsen framåt. Det skall bli roligt att se hur det arbetet får mig att utvecklas och jag ser redan skillnad. Jag kommer aldrig vilja sluta lära mig nya saker och att utmana mig själv.

Hur ser processen ut från skiss till färdig målning?

Jag arbetar i en mängd olika tekniker, men den teknik jag använder mest är ändå tusch och akvarell ihop. 

Innan jag börjar med ett motiv går jag alltid och tänker en massa. Jag har bilden i stort sett klar i mitt huvud innan jag sätter pennan mot pappret. Jag tycker att tankefasen är väldigt rolig, speciellt när bilden börjar ta form. Allt är liksom möjligt. Då jag har en idé klar för mig tar jag fram skissboken och ritar upp små thumbnails där jag reder ut hur jag vill att kompositionen skall se ut. Dessa småbilder är inte större än ca 5*8 cm. När jag ritar smått är det enklare att inte snöa in på detaljer och jag kan prova olika vinklar. Sedan skissar jag karaktärerna och försöker hitta en design jag gillar. Efter det gör jag en detaljerad skiss, antingen i skissboken eller på min iPad.

Jag tycker alltid att mina skisser blir bättre än när jag försöker måla om dem på nytt på akvarellpappret. Det är oftast mer liv i dem och för att behålla detta scannar jag oftast in skissen. Om jag skapat skissen på iPaden i Procreate (mitt favoritprogram) har jag ännu mer frihet att flytta runt karaktärer och andra element. I datorn eller på iPaden ändrar jag skissen till den storlek jag vill ha och ökar kontrasten innan jag skriver ut den. Sedan kalkerar jag av skissen på akvarellpappret och till det använder jag ett ljusbord från Daylight och vattenfasta fineliners från Staedtler.

Sedan spänner jag upp mitt akvarellpappret genom att blöta ner det och fäster det på en träplatta med klisterremsor så att det inte bucklar sig då jag målar.

Men innan jag börjar måla med akvarell, bestämmer jag i grova drag vilka färger jag skall använda till min bild. Jag har en bok där jag skriver ner och målar upp färgkombinationer jag tycker om. Den boken är väldigt bra att ha som referens. Jag brukar blocka ut färgerna på en liten miniskiss av mitt motiv innan jag börjar så att jag vet var jag skall lägga de mörka partierna och få en fin färgbalans.

Vilken är din främsta källa till inspiration?

Städer och människor inspirerar mig mycket. Jag tycker om att ta med min kamera och fota hus, speciellt i centrala Göteborg. Jag spenderar också gärna tid i vår sommarstuga i Dalsland. Här får jag alltid en massa idéer. Min kamera är alltid med mig och en favoritsyssla är att fotografera gamla ödehus. Dessa gamla hus dyker ofta upp i mina bilder. Sedan kikar jag gärna på sociala medier eller bläddrar i konstböcker. Eftersom jag tycker om barnboksillustration är jag storkonsument av vackert illustrerade barnböcker.

Vilka är dina favoritprodukter du inte kan vara utan?

Skissböckerna jag använder kommer nästan uteslutande från Leuchtturm. Jag tycker om papperskvalitén och jag måste erkänna att jag är lite av en skissboksfanatiker. Jag älskar att testa olika papper, men jag håller hårt i mina favoriter.

När jag målar akvarell använder jag alltid Arches akvarellpapper i stora ark 300g (fin eller grov gräng), men jag använder även deras mindre block då jag inte orkar spänna upp papper eller vill göra en snabb skiss. Arches akvarellpapper tål verkligen mycket och jag skulle inte vilja vara utan det. De papper jag använder har fin gräng då jag illustrerar och använder fineliners. Men jag vill gärna att det är lite struktur på pappret för jag tycker att färgerna får mer liv då.

Akvarellfärgerna jag alltid använt är Winsor & Newton’s färger i tub. Jag älskar pigmenten och jag vet hur de kommer att reagera med varandra. Oavsett om jag målar på akvarellpapper eller gör stora svartvita tuschteckningar använder jag fineliners från Staedtler. Men nyligen började jag använda finliners från Winsor & Newton i brunt. Deras bruna nyans funkar så fint med akvarellfärgerna

Om jag målar i enbart tusch väljer jag papper från Daler-Rowney. Det har en varmare vit nyans som jag gillar och jag tycker verkligen om resultatet då jag använder blyerts eller fineliners på detta pappret. Om jag målar med Copic är en annan storfavorit “the Wall” från Canson. Jag är fascinerad över att jag kan kladda på hur mycket tusch som helst utan att det blöder igenom.

Vilka är dina bästa tips till en person som vill gå från hobbymålning till att jobba med det på heltid?

Mina bästa tips är nog att verkligen avsätta tid för att arbeta mot ditt mål och var tydlig mot dig själv vad du vill uppnå. Det måste inte vara varje dag, men blocka ut tid i kalendern åtminstone varje vecka så att du skapar konst regelbundet. Fundera över vad det är för bilder du vill skapa. Vill du jobba som illustratör, isåfall inom vilken genre? Oavsett vad man vill göra så är det viktigt att bygga en portfolio med bilder som riktar sig till det område du vill arbeta inom. Ett bra tips är att skapa en webbsida där du kan samla dina bilder som du tycker repesenterar ditt arbete bäst och fortsätt att utveckla din portfolio kontinuerligt. Skapa inte bara bilder du tror att andra vill se utan fundera över vad du tycker är roligast också. För har man roligt syns det tydligt på resultatet. Våga även visa upp det du skapar i sociala media så att du kan få feedback på det du gör.

Viktoria Åström
www.viktoriaastrom.se
Instagram: @viktoriaastrom

 
 
Logga in

Choose your location