Börja måla med akrylfärg
Konstnären Amanda Egnells vackra akrylmålningar skildrar naturen från ett fågelperspektiv. Från sitt galleri i Göteborg ägnar hon sina dagar åt att skapa abstrakta tavlor i härliga färgkombinationer. Ta del av Amandas bästa tips för att komma igång med målandet och kanske vågar du testa nya tekniker som tar ditt skapande till nästa nivå.
Var kommer ditt konstintresse ifrån?
Jag har alltid varit en kreativ person som har haft ett starkt driv och behov att skapa, med många idéer och tankar inom mig som bara måste komma ut. I många år var konsten i bakgrunden medan jag jobbade och pluggade, men för drygt ett år sedan började jag ta mitt konstnärskap på allvar och öppnade mitt eget galleri i Göteborg. Nu har jag varit konstnär på heltid i snart ett år och jag älskar det och friheten det ger mig.
Vad vill du förmedla med din konst och var hittar du din inspiration?
I min konst skildrar jag naturen från ett fågelperspektiv. Jag målar ofta efter impuls och instinkt, där jag litar på min skapandeprocess. Jag hämtar också inspiration från när jag är ute och reser i världen. När jag kommer hem från en resa brukar jag ofta vara fylld med nya idéer.
Kan du ge några tips till personen som vill börja måla?
Du kan vänta med att köpa in alla olika färger direkt. Du kommer långt på färgerna vitt, gul, rött och blått. Mina favoriter är Titanvit, Kadmiumgul, Kadmiumröd, Alizarin Crimson, Phtaloblå. Det blir inte lika tungt för plånboken och du får dessutom lära dig att blanda färger, vilket är superkul och gör dig till en ännu bättre konstnär. När det kommer till specifika märken så är mina favoriter Amsterdam, Liquitex samt Winsor and Newton. Deras färger säljs i både studio- och artistkvalitet. Testa att utmana dig själv och våga prova annat än enbart penslar - det är lätt att fastna vid just penslarna. Jag älskar palettknivar när jag målar med akrylfärg. Palettkniven finns i flera olika storlekar och utföranden. Med denna går det att lägga ett lager med blöt färg på ett annat lager av blöt färg utan att lagren blir upplösta i varandra. Du kan skapa hur många lager du vill. Så testa och ge dig själv förbud att använda pensel ett tag och våga testa palettknivar. Eller varför inte testa olika svampar eller skapa med enbart fingrarna.
När jag haft målarkvällar i mitt galleri har det ibland hänt att personer varit missnöjda för att deras färdiga tavla inte såg ut som bilden de hade i huvudet. Detta kan även hända mig ibland. Ett tips är att inte se detta som ett misslyckande. Fortsätt istället att skapa och våga testa nya motiv och tekniker. Det gör inget om din tavla förändras, se det som en del av skapandeprocessen. En tavla som skulle föreställa en sjö kanske blev en vacker horisont istället och kanske är den vackrare än vad sjön hade blivit. Låt det hända och gläds åt varje del i ditt målande. Lita på din process och din egen instinkt.
Kan du berätta om skapandeprocessen - från en vit duk till en färdig tavla?
Min skapandeprocess börjar oftast några dagar eller veckor innan jag börjar att måla och den sker i mitt huvud. När jag har bearbetat idéen åker jag till mitt galleri och plockar fram allt jag behöver. Oftast lyssnar jag på musik eller en podcast när jag målar, det får mig att koppla av. Jag brukar börja med att grunda duken med en primer för akrylfärg. Oftast använder jag en akrylbaserad Gesso som blir som en grundfärg. Detta är viktigt då färgen fäster bättre på duken och minskar absorbering av färg. Därefter brukar jag skissa direkt på duken. Jag föredrar att skissa med kol för jag tycker den är enkel att jobba med. Vidare brukar jag dela upp duken i olika sektioner och göra en liten notis kring vilka färger som ska ligga vart. Sedan går jag loss med färgerna. Jag använder stor mängd akrylfärg för att skapa lager och använder palettknivar eller fingrarna. Jag drar färgen i olika riktningar och vinklar för att skapa olika dimensioner. Jag arbetar med mycket färg och lägger lager på lager för att få fram en vacker struktur. Vissa partier skuggar jag för att skapa ett djup och skiftningar. När tavlan är klar och torr behandlar jag den med ett UV skydd som skyddar mot solen och smuts.
Vilket råd vill du ge till andra konstnärer?
Du måste lita på dig själv för du har det i dig. Låt det hända och lita på processen och det som växer fram. Du är bäst på just det du gör och det gör dig unik.
Amanda Egnell