Thoralf är en 59-årig konstnär med rötter i den tyska Östersjökusten och med en passion för havets mystik. Med en stil som växt fram genom decennier, inspirerad av impressionisterna och Skagenmålarna, har Thoralf skapat en unik fusion av traditionell teknik och personliga minnen. Följ med oss på en resa genom Thoralfs ögon, där vi utforskar hur hans tidiga fascination för havet och flytten till Sverige påverkat hans konst och hur hans noggranna teknik med lager på lager ger liv åt hans minnen.
Berätta lite kort om dig själv. Vem är Thoralf?
Jag heter Thoralf, är 59 år gammal och bor i Lund. Jag är född vid den tyska Östersjökusten på dåvarande fel sida av järnridån och har alltid älskat att vara vid havet. Men det var förbjudet att ge sig ut på det.
Hur kommer det sig att du började måla?
Så jag började helt enkelt att teckna och måla det jag såg och det jag tänkte mig kunna finnas där ute. Då jag alltid har haft lättare att uttrycka mig i bild än i text, började intresset för färg, form och mönster växa redan i tidig ålder. P.g.a familjära omständigheter hamnade jag i Sverige/Karlskrona som tolvåring. Nu kunde jag verkligen gå loss med mitt målarintresse och teckningslektionerna i skolan blev snabbt favoritämnet.
Vilken är din främsta källa till inspiration?
Jag började måla med olja på allvar i mitten av 80talet och efter ett antal kvällskurser vågade jag mig även på porträtt. De klassiska mästarna inspirerar mig alltjämt, i synnerhet impressionisterna och Skagenmålarna. Jag brukar med glädje låna en och annan detalj från deras verk. Även arkitektoniska inslag tilltalar mig.
Kan du ta oss igenom processen från idé till färdigt verk?
Jag föredrar att måla många lager och använder små penslar av god kvalitet. Renat lin eller vallmo olja som media. Tekniken är snarlik akvarellmåleriets, mycket olja i början men nästan ingen olja alls vid slutskedet, för att få kulören mer kraftfull. Den långa torktiden ser jag som en fördel då jag kan arbeta in färgen tillfredsställande. Dessutom är jag bara vid staffliet vid lediga stunder och färgen hinner torka lagom inför nästa tillfälle. Motiven hittar jag i saker och händelser som påverkat mig speciellt, oftast positivt förståss. Att arbeta med just sådana motiv får mig att resa tillbaka till just det minnet på ett härligt sätt.
En målning kan ta från 50 till upp emot 300 arbetstimmar. Det är också en hel del skisser innan och under själva verket.