Sök

Bokformgivaren Lisa Benk berättar om kollage, inspiration och om hur ett bra bokomslag ska se ut

Lisa Benk jobbar med bokformgivning och gillar att jobba med kollage och handtextad typografi. Efter en utbildning inom Grafisk design och kommunikation i Norrköping flyttade Lisa till Stockholm och jobbade på bokförlag. Idag frilansar hon på heltid. Följ med när Lisa beskriver berättar mer om kollage och hur hon jobbar och var hon hittar sin inspiration.

Hej Lisa! Du har formgett en hel del bokomslag. Hur ska ett bra omslag ska se ut?

Jag tror inte det går att svara på! Ett omslag ska locka men samtidigt berätta om innehållet. Ett bra omslag behöver egentligen inte alltid vara likställt med något man tycker är ”snyggt”. Det finns ju vissa genre-omslag, till exempel ser ofta deckare ut på ett visst sätt, eller feelgood-romaner, och även om det inte alltid är det mest estetiskt tilltalande för just dig, så fattar du direkt vad som är vad – och det är ju ett bra omslag av den anledningen.

Personligen gillar jag en blandning av illustration och ganska stor typografi, obestruket papper, gärna färgglatt men ändå inte för skrikigt. Jag tycker också om när man känner att det är omsorgsfulla val vad gäller papper och bindning. Samtidigt ska ett bokomslag helst fungera digitalt med kanske bara en liten liten frimärksbild, hela paketet är viktigt!

Du har gjort omslaget till Senseis portfölj av Hiromi Kawakami. Berätta hur du tänkte när du formgav omslaget.

Detta är en stillsam liten kärlekshistoria, och det efterfrågades ett ganska avskalat omslag. Jag ville fånga något lite skört och rörande så det blev en ganska enkel symmetrisk komposition. Jag ville få in en känsla av Japan utan att göra det för övertydligt, och det röda trädet är därför inspirerat av japanska träsnitt. Typsnittet har jag ritat för hand i datorn, lite rakt och kantigt men ändå enkla streck, nu i efterhand kan jag känna att det är lite så jag uppfattar det japanska språket och dess tecken. Jag har själv pluggat japanska så det här är ett bokomslag som ligger mig varmt om hjärtat.

Berätta lite om vad kollage är och hur du arbetar med kollage.

Kollage är en bild som är sammansatt av olika sorters föremål och material. Det kan vara att man klipper ut delar av exempelvis fotografier och sedan sätter ihop dessa till en ny bild. Jag använder mig främst av ytor jag hittar som jag sedan klipper egna former av. Dessa kan sedan bli en del av en illustration, kanske på ett bokomslag. Till exempel gjorde jag ett eget projekt med klippta skålar och krukor. Då satt jag och bläddrade i tidningar efter vad som kunde bli en fin ”glasyr” och när jag hittade en så klippte jag helt enkelt en liten kruka eller en skål av det. Det kunde kanske vara en liten liten del av ett fotografi av en soffa eller en putsad vägg, men om man vet vad man letar efter så kan man hitta det lite överallt.

Hur ska man tänka kring komposition av bilder?

Jag försöker skapa någon slags balans och harmoni. Det är svårt att ge tips på hur man gör detta bra för det ofta handlar om en magkänsla. Det som kan hjälpa på vägen är att skriva ut det du gör på datorn, sätt upp det på väggen och kolla en bit ifrån. Då kan man ofta känna av om layouten är lite tung i botten eller skev åt något håll. Det som är kul med bokformgivning är att du alltid har både bild och text som ska förhålla sig till, och balansera sig mot varandra. Om all text är högerställd kan det ändå balanseras upp av att tyngdpunkten i illustrationen eller bilden ligger till vänster.

Om man har svårt att hitta magkänslan kan man alltid utgå från klassiska grid-system, som ”the rule of thirds” dela upp ytan i tredjedelar både på höjd och längd, och placera huvudobjektet där två linjer skärvarandra.

Hur jobbar du med text och komposition på ett bokomslag?

Jag tycker väldigt mycket om att handtexta typografin på bokomslag. Jag tycker det ger ett mer levande och mindre stelt uttryck, och det är dessutom väldigt tacksamt för kompositionen eftersom du själv kan styra hur stora bokstäverna är i förhållande till varandra och hur dom ligger utan att man tappar känslan av att bokstäverna hänger ihop. Typografin blir liksom en bild i sig! Detta är till exempel skönt om du ska göra en bokserie med flera omslag som ska hänga ihop - men som kanske har väldigt olika långa titlar. Då tycker jag det är enklare att lösa den problematiken med att skriva för hand och göra texten som en del av bilden i stället för att använda typsnitt i datorn.

Var hittar du inspiration?

Jag scrollar en hel del på Pinterest, sparar allt möjligt grafiskt och går ofta tillbaka och tittar i mina mappar. Det är superkul att kolla på vad andra bokformgivare gör och gå runt i en bokhandel och spana på redan formgivna böcker, inspireras av typografiska lösningar och materialval. Man lägger liksom idéer på minnet och så kan man plocka fram och kombinera dom när rätt projekt dyker upp.

Jag inspireras också av konst av Paul Gaugain, Henri Matisse och Tove Jansson. Färgkombinationer är också ofta en grund i det kreativa. Att man ser en fin färgskala och så börjar man laborera med det. Sen så klart boken i sig! Historien och karaktärerna. Det är det som är så bra med just bokformgivning, att man alltid har en text att luta sig mot och att man inte behöver skapa något från intet.

Hur överför du kollaget till en färdig bild att trycka på ex ett bokomslag?

Jag klipper delar, av färgade papper, ur tidningar eller vad jag har hemma, antingen analogt med sax eller direkt i datorn med markeringsverktyget i Photoshop. Är det analogt så skannar jag in det. Men alltid alla delar för sig! Och sen sätter jag ihop det i datorn. Jag vill inte begränsas i att jag limmat ihop något som jag sedan inte kan ta isär. I datorn är jag fri att ändra och flytta, kanske ändra storlek på vissa delar och så vidare. Ibland gör jag klart bilden i Photoshop och sparar den med genomskinlig bakgrund. Själva bokomslaget gör jag alltid i Indesign, och det är där bild och typografi får samsas och finna sin respektive plats.

När jag handskriver typografi gör jag det alltid i svart gärna med pensel och indian ink, eller någon härlig tuschpenna, sen skannar jag in det och brukar byta till filformatet bitmap. Då behöver jag inte frilägga och riskera att den handskrivna känslan försvinner. Och sedan kan jag byta färg på texten i InDesign. Jag har nästan aldrig en färdig bild i huvudet hur någonting ska bli, utan jag testar mig fram. Jag har blivit trygg i att det oftast löser sig bara man jobbar på. Man flyttar saker och byter färg tills det stämmer. Ibland kan saker lösa sig över natten, när man sover. Jag tror det är en nyckel i att jobba med formgivning, att låta saker vila och se på det igen med fräscha ögon. Helt plötsligt kan något som kändes ofärdigt igår, kännas perfekt idag.


Fler bokomslag och illustrationer av Lisa finns på lisabenk.se.

Logga in

Choose your location