Manga-inspirerade illustrationer med akvarell och markers
Illustratören Gigi Chong arbetar med en spännande teknik där hon kombinerar akvarell och tuschpennor. Influenserna till hennes verk kommer tydligt från anime och manga där gestalter uppenbarar sig i vackra och färgsprakande kombinationer med mjuka toningar. Lär dig hennes teknik och prova nya sätt att använda olika kreativa verktyg som ger nytt liv till skaparlusten.
Kombinera akvarell med markers
Mitt namn är Gigi Chong och jag är heltidsstudent och hobbyillustratör, men det motsatta skulle inte vara så dumt heller! Jag arbetar främst med akvarellfärg i kombination med markers och målar mangainspirerade illustrationer, men ritar även korta serier.
Var hittar du din inspiration Gigi?
Sedan barnsben har jag älskat anime och manga, vilket troligen undermedvetet influerat min nuvarande stil. Under senare år har mina inspirationskällor varit naturen och framförallt andra kreatörer som jag följer via sociala medier. Jag blir otroligt motiverad av att se andra framgångsrika kreatörer, så jag brukar ha studio vlogs, podcasts och videor i bakgrunden medan jag tecknar.
Hur ser din arbetsprocess ut?
Jag börjar alltid med en liten skiss, och då menar jag liten. Oftast en skiss som bara är några centimeter. Under skissprocessen försöker jag inte tänka på detaljer som kan hindra flytet, utan försöker få ner de stora dragen och känslan jag vill förmedla. Det som är så bra med små skisser är att man kan se helheten mycket tydligare. Det är som att se på en målning som hänger tio meter från där man står, man kan överblicka kompositionen.
När jag är nöjd med skissen, ritar jag om den till ett större format på vanligt kopieringspapper för att sedan kalkera skissen på kallpressat akvarellpapper (hög textur) från Canson med hjälp av ett ljusbord. Ljusbordet jag använder är Daylight Wafer, den är både lätt och fiffig genom att man kan justera ljusstyrkan!
Därefter tejpar jag papprets kanter mot ett hårt underlag så att pappret förblir platt även när jag lägger på akvarellfärgen från Winsor & Newton. Jag brukar pensla ett lager med bara vatten på hela pappret och därefter kommer färgerna. Eftersom pappret är blött så blandas färgerna naturligt på pappret och övergångarna mellan olika färger blir ”mjukare”. Akvarellfärgen blir ett första lager som tar bort alla vita ytor på pappret. Efter detta kommer det roligaste – markers! Jag använder mig av Copic sketch markers på grund av den breda färgpaletten och för den mjuka penselspetsen (brush tip).
När jag arbetar med Copic markers brukar jag fundera över vilka färger som passar med varandra. Vid skuggning tycker jag att det är tråkigt att använda den mörkare nyansen av samma färg, istället väljer jag oftast en mörkare nyans av en annan färg. T.ex. när jag ska skugga orange hår, brukar jag använda en lila färg till att skugga, istället för en mörkare nyans av orange.
När man jobbar med alkoholbaserade markers och vill få en mjuk övergång mellan färgerna, är det enklast om färgerna ligger nära varandra, t.ex. gul och orange. Om man vill ”blenda” färger som ligger långt ifrån varandra, t.ex. blå och orange, kan man använda en till färg mellan som både liknar det blå och orange, som exempelvis lila. Det är också enklare att ”blenda” innan färgen har torkat helt, alltså kan det vara bra att jobba snabbt.
Att gå från hobby till yrke
Att göra om sin hobby till yrke är något som jag sysslar med i nuläget medan jag studerar på universitet. Det jag fokuserar mest på är att öka min ”social media presence”, det vill säga att etablera en community online, främst via Instagram och Youtube, vilket innefattar att jag delar illustrationer, klipp på teckningsprocesser och tecknar veckovisa serier. Att vara proaktiv är också något jag starkt tror på. Det kan innebära att jag deltar på konvent (vilket kan vara hur kul som helst men samtidigt lite läskigt), skapar mina egna projekt och successivt bygger upp ett nätverk inom illustrationsvärlden. Huruvida de här metoderna är framgångsrika eller inte, får vi veta inom en snar framtid!
Gigi Chong@gigichong_art