Marita M Nilsen är arkitekt och använder sig av färgkartor för att hitta den perfekta färgkombinationen innan hon börjar skapa storskaligt. Genom färgkartan lär hon känna pennornas egenskaper, utforskar vilka nyanser som passar bra ihop och vad pennorna har för textur. Vi har fått en inblick i hur Marita går till väga för att skapa sina färgkartor. Kanske kan du bli inspirerad och hitta ett nytt sätt att lära känna dina egna pennor? Följ med när Marita berättar sin processen steg för steg. Vi hoppas du hittar ett nytt knep eller två!
Steg 1. Lär känna din färgpalett
När du ska teckna med olika typer av pennor i ett och samma motiv, är det viktigt att bekanta dig med alla pennor, deras färger och egenskaper. Det första jag gör i en sådan process är att bekanta mig med hela färgpaletten. Till det här motivet har jag fått åtta olika pennor att skapa med. Jag ritar helt enkelt rutor, där en ruta fylls med en färg. Det ger mig en överblick över samtliga färger jag har att arbeta med. Därefter vill jag få en förståelse för hur de olika pennorna reagerar med varandra. Ett sätt att göra det på är att skapa ett rutnät där alla färger möts. Med hjälp av ett sånt rutnät kan jag se om det dyker upp några nya färgkombinationer eller om vissa färger dominerar andra.
Steg 2. Testa hur färgerna kan blandas
Om du använder en tuschpenna eller blyertspenna kan du även exprimentera med att blanda färgerna och skapa mjuka övergångar mellan olika nyanser. Blyertspennorna kan också skapa intressanta texturer ovanpå tusch och vattenfärger.
Steg 3. Utforska olika färgkombinationer i en större helhet
Efter att jag har bekantat mig med pennorna och deras färger, fortsätter jag att rita små skisser och 'miniatyrbilder' för att prova olika färgkombinationer i en större helhet.
Jag hade fem Copic-pennor i ganska lika nyanser av rosa och beige. I kontrast till de mjuka färgerna hade jag även fyra tuschpennor i starkare färger som lila, turkos, röd och gul. Särskilt den lila färgen stod ut i stor kontrast till resten.
Jag försökte rita flera motiv – tills jag kände att jag kom fram till en kombination där färgerna samarbetade på ett intressant sätt. Jag kunde ha minskat antalet färger och verktyg, men ville utmana mig själv och använda dem alla – även om jag tyckte att den lila färgen var svår att arbeta med.
Steg 4. Vidareutveckla den färgkombination du gillar bäst
Efter flera försök bestämde jag mig för att rita ett skogslandskap där copic-pennorna i de olika nyanserna av rosa och beige skapar en mjuk och varm bakgrund. Huvudmotivet är två träd, placerade i en vintertäckt sluttning, där stenar, ljung och gräs kikar fram ur snön. Skuggor i snön illustreras med färgen turkos, i motsats till den annars rosafärgade snön, som kan påminna om en solnedgång på vintern. Både rött och lila används för att rita in detaljer och ge ytterligare djup åt skuggorna. Färgen gul används sparsamt för att illustrera ett sken från solen.
Så här byggde jag upp motivet lager för lager:
Jag började med att lägga grunden för träden och snön med ett lager av ljusa nyanser av rosa och beige. Jag använde även den gula färgen för att ge träden en antydan av solljus.
Därefter ritade jag in snöns konturer med turkos färg, och lade till detaljer i rött. Till sist ritade jag in de sista detaljerna och skuggorna i lila. Den röda och lila färgen bidrog till att ge illustrationen textur och detaljer.
Maria M Nilsen@finchlunch.art