Sök

Är det ett fotografi eller är det en handmålad tavla? Bildkonstnären Lovisa Sköld är besatt av materialet lack och har ägnat tusentals av timmar att fånga blänket i sina verk.

Lovisa jobbar med klassisk oljemåleri som teknik och har blivit uppmärksammad för sitt otroliga sätt att fånga ljuset. Hur får man till den realistiska avbildningen och hur många timmar tar det egentligen att avbilda på ett så verklighetstroget sätt?

Var kommer ditt konstintresse ifrån?

Min morfar började måla med olja nere i sin källare när han var pensionär. Jag minns hur jag som liten brukade smyga in i det där rummet och titta på alla penslar och känna den där härliga doften av terpentin och linolja. Men det skulle dröja många år innan jag själv som vuxen började måla. Men det satte helt klart igång något tror jag.

Mitt egna skapande började med att jag skaffade en ateljé i ett konstkollektiv i Göteborg. Där började utforska mitt egna uttrycksätt. Det började med en mer abstrakt stil med akryl och sprayfärg. Så småningom testade jag olja och kände att det här är en teknik jag känner mig hemma i. Det sa liksom klick direkt, som en förälskelse som aldrig slutade och nu är jag fast.

Hur ser processen ut från skiss till färdig målning?

Oftast jobbar jag med ett tema. Det brukar vara vara idrott eller olika typer av lackmaterial. Ibland fotograferar jag förlagan själv, annars hittar jag bilder som jag ändrar eller frågar om jag får använda som referens till en målning.

Det måste vara rätt stämning i bilden, den ska kännas krispig typ. Gärna stark blixt. Sen börjar arbetet med att skissa upp bilden, sen studerar jag förlagan noggrant. Jag är expert på färganalys. Jag kan se en färg och direkt vet jag vilka färger jag ska blanda för att få till den där nyansen. Jag planerar mina målningar i förväg alltid, det är sällan jag ändrar mig under tidens gång. Allt går väldigt kontrollerat och tråkigt till. Jag önskar ibland att jag vore lite mer spontan men då riskerar jag att förlora mitt uttryck.

Hur lång tid tar det att måla en tavla?

Det beror på storlek såklart, men ca två arbetsveckor för en mellanstor målning. Från att bygga ram, spänna duk, skissa och sedan själva måleriet. Jag målar väldigt långsamt för alla detaljer är viktiga för mig. Det blir också som en typ av meditation att måla. Jag kan hålla på i flera timmar i rad och ibland glömma bort tiden för jag är så inne i någon detalj. Det är väldigt fint tillstånd, man är liksom verkligen i nuet.

Hur mycket har du övat för att få till den där glossen? Den är helt otrolig!

Tack! Jag är besatt av materialet lack. Hur det blänker i olika vinklar. Hur ljuset faller och hur materialet veckar sig. Jag tar varje veck på största allvar. Konsten är på liv och död.

Vilken är din främsta källa till inspiration? Har du någon förebild?

En stor inspirationskälla och förebild är konstnären Yrjö Edelmann. Han målade på ett sätt som fick betraktarna att tvivla på om det var en målning eller ett riktigt föremål, stilen eller sättet kallas Trompe l'œil. Jag håller inte riktigt på med det men jag är inspirerad av hans sätt att måla papper och blänk.

Vilka är dina bästa tips till en person som vill gå från hobbymålning till att jobba med det på heltid?

Dra ner på dina kostnader, då slipper du känna alltför ekonomisk stress. Försök att bo billigt så du har råd med en ateljé. Ateljén är superviktig för en konstnär. Att ha en plats där man har alla sina saker samlade och slipper plocka undan efter sig varje gång man målat. Då tar man sitt arbete som konstnär på allvar och det är en förutsättning.

Man måste nog vara beredd att offra något. Kanske resor, kanske dyra bostadsrätter. Det tar lång tid att bli bra och det kan se ut som att det går lätt för andra men bakom ligger mycket slit och arbete. Gå ner i arbetstid och börja måla några dagar i veckan. Funkar det så bara fortsätt att trappa upp.

Lovisa Sköld
Twitter: @svensktoppen
Instagram: @svensktoppen

Logga in

Choose your location